Vad består en jobbansökan av?

En jobbansökan består oftast av ett personligt brev och ett CV (Curriculum Vitea). Ibland kan arbetsgivaren även vilja se andra dokument som till exempel betyg, intyg eller arbetsprover.

Innan du börjar skriva din jobbansökan är det viktigt att du läser igenom platsannonsen noga. Stryk under de färdigheter och erfarenheter som arbetsgivaren efterfrågar. Försök sedan matcha detta med dina egna erfarenheter och färdigheter i din ansökan. Lägg ner mycket energi på varje jobb du söker. Välj ut och sök de jobb som verkligen intresserar dig i stället för att planlöst söka allt du ser.

Personligt brev
I det personliga brevet har du möjlighet att motivera varför du söker tjänsten. Det personliga brevet ska komplettera ditt CV och främst besvara frågorna:

  • Varför vill jag ha det här arbetet?
  • Varför vill jag arbeta hos just den arbetsgivaren?
  • Varför ska de anställa just mig - vilka egenskaper, erfarenheter och kunskaper har jag som gör mig lämpad för tjänsten?

Tänk på att det personliga brevet ska väcka intresse. I det personliga brevet har du chans att sticka ut och övertyga arbetsgivaren om varför just du ska ha jobbet. Om du saknar erfarenhet inom ett visst yrke kan du istället lyfta fram att du har passande egenskaper, starkt engagemang eller har erfarenhet från liknande områden. Ta upp dina positiva sidor som kan vara till nytta i jobbet du söker. Ge konkreta och kortfattade exempel på situationer där du har haft nytta av dina positiva egenskaper eller kunnat uppvisa goda resultat.

CV - Curriculum Vitae
CV står för Curriculum Vitae, vilket betyder levnadsbeskrivning. Syftet med ett CV är att arbetsgivaren snabbt ska få en bild av din samlade kompetens. Ett CV är ofta en kronologisk sammanställning över utbildningar, kurser, anställningar och eventuellt andra erfarenheter som kan var värdefulla för tjänsten.

Det finns olika sätt att utforma och strukturera ett CV. Det viktigaste är att ha en enkel och tydlig struktur. Följande punkter/rubriker brukar finnas med i ett CV:

  • Personuppgifter
  • Målsättning (yrkesrelaterat)
  • Arbetslivserfarenhet
  • Utbildningar
  • Kurser
  • Övriga meriter (utmärkelser, föreningsliv, lagledare inom idrottsklubb etc)
  • Språkkunskaper
  • Datakunskaper
  • Intressen, familj, fritid
  • Personliga egenskaper
  • Referenser (vanligtvis skriver man att referenser lämnas på begäran men det händer att en arbetsgivare vill ha med referensernas kontaktuppgifter i CV:et)

CV granskning

Stockholms universitet, många fackförbund, Arbetsförmedlingen och rekryteringsföretag erbjuder CV-granskning. Utnyttja detta och ta hjälp av andra i din närhet som kan hjälpa dig med korrekturläsning. Onödiga stavfel och felaktiga meningsbyggnader ger ofta ett slarvigt intryck.

Fler tips och råd

På länkarna nedan kan du läsa mer om hur du skriver en ansökan, titta på exempel och mallar samt få tips inför anställningsintervjun.

Stockholms universitets karriärservice

Arbetsförmedlingen - tips och råd

Jusek - karriär

ST - exempel på CV och brev

CV-handboken

CV-mall